Település:
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Miskolc
Állami Erdei Vasút
A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (rövidítve: LÁEV) egy erdei vasút Miskolcon és annak környékén, a Bükk-vidék keleti területén
Lillafüredi Állami Erdei Vasút
Szerelvény indul Lillafüred állomásról a hibrid hajtású mozdonnyal | |||
Általános adatok | |||
Ország | Magyarország | ||
Megye | Borsod-Abaúj-Zemplén megye | ||
Tájegység | Bükk-vidék | ||
Település(ek) | Miskolc, H |
||
Vasútvonalak | 2 db | ||
Vonalszám | 330 és 331 | ||
Hasznosítása | személyszállítás | ||
Hossz | 24,5 km | ||
Éves személyforgalom | 221 ezer fő | ||
Üzemeltető | Északerdő Zrt. | ||
Történelmi adatok | |||
Építés | 1920–1947 | ||
Átadás | 1920 | ||
A hálózat legnagyobb hossza | ~ 45 km | ||
Személyszállítás elindulása | 1923 | ||
Teherszállítás elindulása | 1920 | ||
Teherszállítás megszüntetése | 1990–1991 | ||
Műszaki adatok | |||
Nyomtávolság | 760 mm | ||
Maximális sebesség | 20 km/h | ||
Maximális emelkedés | fővonal: 38,3 ‰ | ||
Hidak száma | 7 db | ||
Alagutak száma | 2 db | ||
Járművek | |||
Vontatójárművek | Mk48: 4 db Mk48 hibrid: 1 db C–50: 2 db B–26: 1 db |
||
Személykocsik | nyitott: 12 db, zárt: 8 db | ||
A hálózat térképe | |||
|
A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (rövidítve: LÁEV) egy erdei vasút Miskolcon és annak környékén, a Bükk-vidék keleti területén. A vasútüzemet a Bükkben kitermelt faáru, illetve a Diósgyőri szénbánya szenének szállítására hozták létre, a személyszállítás csak később indult meg. Aztán a teherszállítás egyre inkább a közútra tért át, így egyedül a személyszállítás, azon belül is a turizmus maradt meg az egyetlen feladatkörnek. A 2014-es Országos felmérés szerint a budapesti Gyermekvasút után a Lillafüredi Magyarország második legforgalmasabb kisvasútja.[1] A kisvasúti napja: május negyedik szombatja, üzemeltetője az Északerdő Zrt.
Jelenlegi vasútvonalak
A LÁEV két vasútvonallal rendelkezik, ám rendszeres menetrendszerű forgalom csak a fővonalon van.
- A fővonal, azaz a 330-as számú vasútvonal Miskolcról indul, városi végállomása Észak-Kiliánban, a Dorottya utcán van, a lakótelep mellett. Az első körülbelül 3 km hosszon kertvárosi részen, illetve a diósgyőri panelházak és az északi dombok közt halad, itt található a forgalmi telep is , Majláth megállóhely előtt. A várost elhagyva a továbbiakban az erdőben vezet a vonal a Szinva völgyében. A Papírgyárnál leválik róla a szárnyvonal, és így tart tovább az erdőben Lillafüred felé hidakon, sziklaszorosokon át. Lillafüred állomást két alagút szegélyezi, mindkettő hossza külön-külön kicsit több, mint 110 m. Lillafüredet elhagyva a Hámori-tó partján, majd az Őskohó mellett halad tovább a pálya a Garadna-völgyben és az egykori élénk teherszállítás emlékeit érintve éri el a végállomást, Garadnát. A fővonalon rendszeres menetrend szerinti forgalom van, téli menetrend szerint csak hétvégente, nyári menetrend szerint a hét minden napján. Főidőszakban két vonat közlekedik az egyvágányos pályán, ezek Puskaporos kitérőnél találkoznak.
- A Mahócai szárnyvonalon, azaz a 331-es számú vasútvonalon nincs rendszeres forgalom, csak alkalmi különvonatok közlekednek rajta. Eredetileg ez a szárnyvonal hosszabb volt, ám ma már csak Mahócáig van meg a pálya. A fővonalból a Papírgyárnál ágazik ki, és onnantól sokkal szűkebb ívekben halad. Ebből az okból, illetve a pálya gyengébb felépítésének köszönhetően a hosszabb Bax és Nagy- MÁV kocsik nem, a nehezebb Mk48-as mozdonyok csak ritkábban közlekednek rajta. Útvonala már-már a Bükk északi szélén megy, és Chinoin, Erdei- Iskola, Ortástető majd Andó-kút érintésével éri el a jelenlegi végpontját, Mahócát.
Vonalszám | Útvonal | Hossz | Forgalom |
---|---|---|---|
330 | Miskolc - Papírgyár - Lillafüred - Garadna | 13,9 km | rendszeresen, menetrend szerint |
331 | Papírgyár - Mahóca | 10,6 km | alkalmi |
HelyiVilága Magazin ajánló
Helyi látnivalók
Helyi Programok / események
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók