Település:
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Miskolc


Állami Erdei Vasút


A Lillafüredi Állami Erdei Vasút (rövidítve: LÁEV) egy erdei vasút Miskolcon és annak környékén, a Bükk-vidék keleti területén

 

Lillafüredi Állami Erdei Vasút

Szerelvény indul Lillafüred állomásról a hibrid hajtású mozdonnyal
Szerelvény indul Lillafüred állomásról a hibrid hajtású mozdonnyal
Általános adatok
Ország  Magyarország
Megye Borsod-Abaúj-Zemplén megye
Tájegység Bükk-vidék
Település(ek) Miskolc, H
 
ámor, Lillafüred, Újmassa
Vasútvonalak 2 db
Vonalszám 330 és 331
Hasznosítása személyszállítás
Hossz 24,5 km
Éves személyforgalom 221 ezer fő
Üzemeltető Északerdő Zrt.
Történelmi adatok
Építés 1920–1947
Átadás 1920
A hálózat legnagyobb hossza ~ 45 km

Személyszállítás elindulása 1923
Teherszállítás elindulása 1920
Teherszállítás megszüntetése 1990–1991
Műszaki adatok
Nyomtávolság 760 mm
Maximális sebesség 20 km/h
Maximális emelkedés fővonal: 38,3 ‰
Hidak száma 7 db
Alagutak száma 2 db
Járművek
Vontatójárművek Mk48: 4 db
Mk48 hibrid: 1 db
C–50: 2 db
B–26: 1 db
Személykocsik nyitott: 12 db, zárt: 8 db
A hálózat térképe
Lillafüredi Állami Erdei Vasút térkép 2016.png
 

 

Lillafüredi Állami Erdei Vasút (rövidítve: LÁEV) egy erdei vasút Miskolcon és annak környékén, a Bükk-vidék keleti területén. A vasútüzemet a Bükkben kitermelt faáru, illetve a Diósgyőri szénbánya szenének szállítására hozták létre, a személyszállítás csak később indult meg. Aztán a teherszállítás egyre inkább a közútra tért át, így egyedül a személyszállítás, azon belül is a turizmus maradt meg az egyetlen feladatkörnek. A 2014-es Országos felmérés szerint a budapesti Gyermekvasút után a Lillafüredi Magyarország második legforgalmasabb kisvasútja.[1] A kisvasúti napja: május negyedik szombatja, üzemeltetője az Északerdő Zrt.

 

Jelenlegi vasútvonalak

A LÁEV két vasútvonallal rendelkezik, ám rendszeres menetrendszerű forgalom csak a fővonalon van.

  • A fővonal, azaz a 330-as számú vasútvonal Miskolcról indul, városi végállomása Észak-Kiliánban, a Dorottya utcán van, a lakótelep mellett. Az első körülbelül 3 km hosszon kertvárosi részen, illetve a diósgyőri panelházak és az északi dombok közt halad, itt található a forgalmi telep is , Majláth megállóhely előtt. A várost elhagyva a továbbiakban az erdőben vezet a vonal a Szinva völgyében. A Papírgyárnál leválik róla a szárnyvonal, és így tart tovább az erdőben Lillafüred felé hidakon, sziklaszorosokon át. Lillafüred állomást két alagút szegélyezi, mindkettő hossza külön-külön kicsit több, mint 110 m. Lillafüredet elhagyva a Hámori-tó partján, majd az Őskohó mellett halad tovább a pálya a Garadna-völgyben és az egykori élénk teherszállítás emlékeit érintve éri el a végállomást, Garadnát. A fővonalon rendszeres menetrend szerinti forgalom van, téli menetrend szerint csak hétvégente, nyári menetrend szerint a hét minden napján. Főidőszakban két vonat közlekedik az egyvágányos pályán, ezek Puskaporos kitérőnél találkoznak.
  • A Mahócai szárnyvonalon, azaz a 331-es számú vasútvonalon nincs rendszeres forgalom, csak alkalmi különvonatok közlekednek rajta. Eredetileg ez a szárnyvonal hosszabb volt, ám ma már csak Mahócáig van meg a pálya. A fővonalból a Papírgyárnál ágazik ki, és onnantól sokkal szűkebb ívekben halad. Ebből az okból, illetve a pálya gyengébb felépítésének köszönhetően a hosszabb Bax és Nagy- MÁV kocsik nem, a nehezebb Mk48-as mozdonyok csak ritkábban közlekednek rajta. Útvonala már-már a Bükk északi szélén megy, és Chinoin, Erdei- Iskola, Ortástető majd Andó-kút érintésével éri el a jelenlegi végpontját, Mahócát.
VonalszámÚtvonalHosszForgalom
330 Miskolc - Papírgyár - Lillafüred - Garadna 13,9 km rendszeresen, menetrend szerint
331 Papírgyár - Mahóca 10,6 km alkalmi

Forrás:wikipédia

 

 

 

 

 

HelyiVilága Magazin ajánló

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »

 

Helyi Programok / események

További helyi programok / események »

 

Helyi szolgáltatók

További helyi szolgáltatók »